Modificarea legislatiei achizitiilor publice prin Ordonanta 3/2021
Noi modificari au fost aduse legislatiei din domeniul achizitiilor publice prin Ordonanta 3/2021 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul achizițiilor publice.
Scopul este accelerarea si simplificarea licitatiilor publice, iar principalele modificari sunt urmatoarele:
Se reduc termenele de evaluare a ofertelor
Se reduce termenul cu care poate fi prelungita perioada de evaluare a ofertelor de la 80 de zile lucratoare la 30 de zile lucratoare (pentru licitația deschisă și licitația restrânsă), 15 zile lucratoare (pentru procedura simplificată și negocierea fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare) și, respectiv, 50 de zile lucratoare (pentru negocierea competitivă și dialogul competitiv).
Raman termenele de evaluare a ofertelor de 20 de zile lucratoare (procedurile simplificate) si 60 de zile lucratoare (licitatie deschisa), insa autoritatea contractanta mai avea posibilitatea ca peste aceste termene sa mai ceara o singura data o prelungire a perioadei de evaluare cu 80 de zile. Prin aceste modificari, cel putin pentru procedurile simplificate s-ar ajunge la niste termene de evaluare acceptabile – pana in 2 luni. Pentru licitatiile deschise inca perioada de evaluare este mare – aproximativ 4 luni si jumatate.
Eliminarea obligatiei ofertantului castigator de a prezenta certificate fiscale pentru sediile secundare
Avand in vedere faptul ca unii operatori economici au foarte multe sedii secundare, chiar si de ordinul miilor, a fost eliminata obligatia ofertantilor castigatori de a prezenta certificate care sa ateste plata impozitelor pentru sediile secundare. In loc de certificatele fiscale va fi suficient ca acestia sa dea o declaratie pe propria raspundere in acest sens.
Dupa decizia CNSC, autoritatea contractanta este obligata sa semneze contractul
Nu se va mai astepta urmatoarea cale de atac dupa decizia CNSC, ci autoritatile vor fi obligate sa semneze contractul de achizitie publica. Avand in vedere faptul ca atacarea deciziei CNSC in instanta prelungeste procedura de achizitie publica cu cateva luni de zile, aceasta modificare legislativa va accelera implementarea contractelor. Ramane problema despagubirilor in cazul in care in instanta este anulata decizia data de CNSC, insa in realitate acest lucru se intampla extrem de rar.
Modificarea definitiei subcontractantului
Se modifica definitia subcontractantului astfel:
„subcontractant/subantreprenor – orice operator economic care nu este parte a unui contract de achiziție publică și care execută anumite părți ori elemente ale lucrărilor/serviciilor, răspunzând în fața contractantului de organizarea și derularea tuturor etapelor necesare în acest scop. Punerea la dispoziție a unui utilaj sau furnizarea de materiale/bunuri în cadrul unui contract de achiziție publică nu este considerată subcontractare în sensul prezentei legi;”
Aceasta modificare este facuta cu scopul de a delimita cat mai clar subcontractantul de furnizor si in acelasi timp pentru a nu mai lasa posibilitatea ofertantilor sa incadreze subcontractantii nedeclarati la furnizori atunci cand sunt luati la intrebari. In practica, ofertantii se foloseau de aceasta confuzie intre furnizor si subcontractant pentru a lucra cu subcontractanti nedeclarati. Dupa aceasta modificare, autoritatile au prevederile legale pentru a sanctiona pe cei care subcontracteaza fara a declara acest lucru in cadrul ofertei.
Textul Ordonantei il gasiti aici.
Tertul sustinator: experienta similara
Tertul sustinator in cadrul achizitiilor publice Pentru a facilita accesul operatorilor economici la piata achizitiilor publice, legiuitorul a [...]
Modificarea legislatiei achizitiilor publice prin OUG 23/2020
Modificarea legislatiei achizitiilor publice prin OUG 23/2020 Guvernul a modificat din nou legislatia achizitiilor publice prin OUG nr. [...]
Cum fac o contestatie catre CNSC la o achizitie publica?
Cum fac o contestatie catre CNSC la o achizitie publica? Probabil vi s-a intamplat de multe ori ca [...]
Cum imi fac cont in SEAP?
Cum imi fac cont in SEAP? In cazul in care doriti sa participati la o procedura de achizitii [...]
Avantaje Licitatii Publice SICAP
Avantaje licitatii publice SICAP Ce este SICAP? Prin Sistemul Electronic de Achizitii Publice /SICAP se desfasoara anual licitatii [...]