Modificarea legislatiei achizitiilor publice prin OUG 45/2018

Legea 98/2016 privind achizitiile publice a fost modificata prin Ordonanta de Urgenta 45/2018, principalele modificari aduse fiind prezentate in cele ce urmeaza.

Clarificarea condițiilor în care pot fi modificate contractele de achiziții fără reluare procedurii de atribuire

Nu se mai irosește timpul pentru reluarea procedurilor de atribuire în cazul unor modificări neesențiale ale contractelor de achiziție.

Autoritatea contractantă va putea derula contractul în paralel cu procedura de achiziție. Acest drept al autorității contractate se va putea exercita în situații de urgență (de exemplu, calamități naturale).

Eliminarea comunicării rezultatelor parțiale

Se reduce astfel numărul contestațiilor care pot bloca începerea derulării contractului. Implicit se scurtează timpul pentru atribuirea contractului de achiziție.

Creșterea limitei datoriei operatorilor economici sub care este permisă participarea la licitație de la 4.000 lei la 10.000 lei

Descurajarea contestațiilor nejustificate

A fost introdusa cautiunea care va trebui constituita in vederea depunerea contestațiilor la CNSC. De asemenea, a fost introdusa taxa pentru depunerea plângerii la Curtea de Apel.

Se descurajează astfel utilizarea abuzivă a contestațiilor pentru blocarea derulării contractului de achiziție.

Simplificarea procedurilor

In vederea simplificarii procedurilor de achizitii publice, au fost luate urmatoarele masuri:

– Eliminarea garanției de bună execuție prin polițe de asigurare.

– Se păstrează polița pentru garanția de participare.

– Reducerea numărului de etape de evaluare a ofertelor (maxim 4).

– Eliminarea Strategiei Anuale de Achiziții pentru autorități cu bugete de investiții sub 125 milioane lei.

– Simplificarea achiziției directe după modelul Comisiei Europene – implementarea art. 137 din Regulamentul 1.268/2012.

– Evitarea dublării informației între fișa de date și anunțul de participare (se elimină fișa de date)

– Simplificarea și eficientizarea controlului ex-ante prin stabilirea unui eșantion de 15% de proceduri ce vor fi verificare din totalul procedurilor. Acest esantion se va reduce cu 5 % pe an pana la eliminare. De asemenea, emiterea de avize conforme se va face în maxim 3 zile lucrătoare.

2019-11-27T11:23:54+03:00
Go to Top